Солістка заключного концерту органного фестивалю в Ужгороді: "Музика Райнбергера - цікава, свіжа, романтична. І дуже співзвучна сьогоднішнім подіям" | Music-Review Ukraine
Головна
Інтерв'ю
Солістка заключного концерту органного фестивалю в Ужгороді:
Солістка заключного концерту органного фестивалю в Ужгороді: "Музика Райнбергера - цікава, свіжа, романтична. І дуже співзвучна сьогоднішнім подіям"
30 вересня 2014, вівторок

Закарпатська обласна філармонія запрошує відзначити Міжнародний день музики разом із Катериною Гажо-Ісак (орган, Ужгород) та симфонічнім оркестром філармонії. Водночас цей концерт стане п’ятим, завершальним у VI Міжнародному молодіжному фестивалі органної музики, що майже впродовж двох тижнів відбувався на головній сцені краю.

Закриття фестивалю заплановане на середу, 1жовтня, і розпочнеться у Закарпатській обласній філармонії о 18.00.

Катерина Гажо-Ісак – молода ужгородська виконавиця, лауреат міжнародних конкурсів, викладач Ужгородської музичної школи ім.П.І.Чайковського, колишня вихованка заслуженої артистки України Наталії Висіч.

- Катю, у 2008 році ви брали участь у I Міжнародному молодіжному фестивалі органної музики. Наче і не так багато часу минуло. Однак, мені здається, що для органіста важлива певна зрілість, адже йому доводиться опанувати найбільший із музичних інструментів. А досвід і впевненість приходять з роками.

- З одного боку так. А з іншого, 6 років тому, на першому фестивалі, я почувалася набагато впевненішою, ніж зараз. Тоді все було під керівництвом Наталії Дмитрівни, яка могла дати свою оцінку, щось підказати, в чомусь допомогти. Я розумію, що ми вже всі закінчили навчання і мусимо діяти самостійно, засвідчуючи свій професіоналізм. Але коли біля тебе знаходилася така людина – велика людина –було значно легше.

- Ідея проведення такого фестивалю сама по собі була дуже цінною: з кожним разом ми відкриваємо для себе нові імена, знайомимося з цікавими програмами, допомагаємо популяризувати серйозну музику серед молоді. Та особливо приємно, що Наталія Висіч зуміла створити власну органну школу, виховати своїх послідовників, здатних підхопити і продовжити її справу.

- Цьогорічний фестиваль присвячений світлій пам’яті Наталії Дмитрівни. Тому добре, що більшість учасників – колишні її учні. Мені б дуже хотілося, щоб фестиваль було названо ім’ям Наталії Висіч: вона його започаткувала, багато робила для проведення цього заходу, для зустрічі гостей і для всіх нас. Відколи нашої улюбленої вчительки не стало, ми почуваємося, наче сліпі кошенята. Або ті, кого хочуть навчити плавати, кидаючи у воду: випливемо самі чи ні? От бодай такий приклад. Два роки тому я мала два сольних концерти у Львові. Наталія Дмитрівна, звичайно, зі мною туди не їхала. Пам’ятаю, як побачила там орган, то мене така паніка охопила! Почала дзвонити Наталії Дмитрівні: як мені грати? я нічого не чую! А у відповідь: «Спокійно. Тримай себе під контролем. Ти все можеш». І така підтримка, байдуже, що телефоном, допомагала надзвичайно. Вона ніколи не казала, як мені грати. Але кількома словами могла заспокоїти, привести до тями.

- Знаєте, хоча вже більше року Наталії Дмитрівни нема серед нас, але мені здається, що коли у цій прекрасній залі звучить орган, то вона незримо тут присутня, спостерігає за своїми вихованцями і продовжує ними опікуватися. І фестиваль – це той зв'язок із нашою солісткою-органісткою, її найкращий спадок. Як ви обирали репертуар для свого концерту?

- У світі існує цілий масив органної музики, але більшість із неї нам досі не відома. Я випадково натрапила на концерт для органу з симфонічним оркестром Йозефа Райнбергера. Цікава музика, свіжа, романтична. І як на мене – дуже співзвучна сьогоднішнім подіям. Там і драматичні фрагменти, і лірика, і стверджувальне закінчення, як надія на те, що все буде добре. Так я відкрила для себе дуже цікавого німецького органіста, композитора-романтика. У його творчому доробку є ораторії, опери, симфонії, фортепіанні твори. Але років з 30-ти він почав багато писати саме для органу і залишив по собі 20 сонат, два концерти для органу з оркестром, дуже багато п’єс, циклів для солістів та органу. І все це є відоме і виконуване в Європі, але не у нас. Тому я вирішила заповнити цю прогалину і всю свою програму побудувала на творах Й.Райнбергера.

- Ви не вперше граєте у цій залі. Чи є вже у вас свій слухач? І чи взагалі більшає у нашому місті шанувальників органної музики?

- Наш слухач – це, по-перше, сім’я. По-друге, численні друзі. А загалом, у нашому місті дуже багато музикантів і людей, які просто люблять мистецтво і завжди з нетерпінням чекають таких концертів.

- Орган – дуже специфічний інструмент. Під час гри на ньому задіяні і руки, і ноги. А в нас серед органістів переважно представниці прекрасної статі. Не можу не спитати таких красунь: як вам вдається відмовитися від вишуканих манікюрів і високих підборів?

- Манікюри і шпильки – це табу. Сценічне взуття – балетки. В Європі вже давно задовольняються таким взуттям у повсякденному житті. Ми лише зараз до цього приходимо. Приміряєш перед концертом сукню і так жалкуєш, що не можеш собі дозволити черевики на підборах! Але що вдієш. До слова, Наталія Дмитрівна полюбляла одягати на сцену брюки з довгою накидкою. Тож вибір у нас завжди є. Втім, найбільше ми хвилюємося, аби не підвести свою улюблену вчительку.

- Грати на закритті фестивалю – це дуже відповідально…

- Дуже! І, відверто кажучи, я з цим кожного ранку прокидаюся, живу і неймовірно хвилююся. Сподіваюся лише на те, що мені допоможуть все це витримати якісь вищі сили. Нова, незнайома і для мене, і для слухача програма, закриття фестивалю і День музики – все в один вечір! Не знаю, скільки факторів має зійтися, щоб усе вийшло якнайкраще. Але грати таку романтичну музику, та ще й у супроводі симфонічного оркестру – це має бути дуже гарно.

- Як у цій нелегкій справі підтримує вас донечка? Чи не ревнує до роботи?

- Ні, не ревнує. Вона й сама любить цю справу. Я починала опановувати інструмент лише у 8 років. А їй чотири з половиною, і вона вже робить свої перші успіхи у музиці.

- А як вам робота викладача?

- Я веду клас органу при музичній школі, маю трьох учнів, двоє з яких перейшли мені «у спадок» від Наталії Висіч. Всі здібні, я ними дуже задоволена. Один вже випускник, Андрій Чирський. На моє глибоке переконання, всі, хто грає на органі, особливі люди. І діти особливі.

- Наскільки мені відомо, у нас на органі грають ті, хто починав із фортепіано?

- Так. Але я вже запропонувала Олені Юріївні Охрим, директорові Ужгородської музичної школи ім.П.І.Чайковського, за можливості спробувати набирати дітей на органний відділ з першого класу.

- Ну, колись у цій самій школі вперше в Україні було відкрито органний клас. Ви хочете продовжити практику новаторства?

- Я б хотіла, щоб орган для цих дітей був головною спеціальністю. А уроки фортепіано – допоміжними, задля вдосконалення техніки. Це б дало можливість більш цілеспрямовано і поглиблено готувати талановитих дітей до вступу в органні класи вітчизняних навчальних закладів чи десь в Європі. От Катя Шапран зараз навчається у Словаччині, робить серйозні успіхи. Думаю, в майбутньому знайдуться й інші бажаючі.

Отже, 1 жовтня, о 18.00 у супроводі симфонічного оркестру філармонії грає Катерина ГАЖО – ІСАК. У програмі прозвучать твори маловідомого для нас, але дуже популярного у світі німецького композитора-романтика Йозефа Райнбергера.

Диригент – Вікторія СВАЛЯВЧИК-ЦАНЬКО.

Ведуча – музикознавець Наталія ПІЦУР.


Автор: Таїсія Грись
Концертна організація: Закарпатська обласна філармонія
Конкурс (фестиваль): Міжнародний молодіжний фестиваль органної музики
Джерело: zakarpattya.net.ua



Додати: Share on Facebook

Інші:

 Іван Чередніченко, музичний керівник Львівської національної опери Моє ставлення категоричне - у нашому театрі не буде російського репертуару
Василь Крячок, директор Маріупольської філармонії Без кількох днів два місяці був у тому пеклі
Олександр Пірієв, музичний продюсер Маріуполь, як Фенікс, відродиться. Для цього об'єднається весь світ
«Кожен має виконувати свою життєву місію»
Лукаш Гоїк, директор Сілезької опери в Битомі (Opera 'Slaska, Польща) висловив щиру підтримку українському народу в час війни
Світова оперна діва Людмила Монастирська ексклюзивно розповіла, як замінить російську співачку Нетребко та гратиме партію «Турандот» у «Метрополітен-Опера»
Сюжет німецького ЗМІ про Маріупольську філармонію
У США плануються заходи на честь 100-річчя першого виконання "Щедрика" у країні
«На шпальтах “Дня” бачу обличчя країни у всьому її розмаїтті сьогодення»
В органному залі Рівного — музей і галерея. А вітражі — на логотип
ОПЕРІ ПОТРІБНІ МЕЦЕНАТИ
Як Україна вшановує ім’я композитора Мирослава Скорика
Рік без Мирослава Скорика
KharkivMusicFest: организаторы рассказали, как готовили фестиваль в разгар пандемии
В Андріївській церкві відбулася світова прем'єра віднайдених симфоній композитора Березовського
Що потрібно аби з'явився один з найкращих концертних залів Європи?
Cергій МАГЕРА: "Співак постійно вчиться"
Оксана Линів: "Диригент мусить вміти переконувати з першої хвилини"
У Міжнародний день музики тернопільські музиканти - про музику і життя
"Люди не можуть довго бути без мистецтва, як і артисти - без глядача"
Музичний продюсер Олександр Пірієв: Шоу-бізнес не може стати взірцем ідентичності держави
Наталія Петій-Потапчук: про життя Закарпатського народного хору та про те, чому його місія здійсненна
Екатерина Кухар и Александр Стоянов: Мы не можем прожить друг без друга
Мирослав Скорик: Уночі до нас прийшли: "На збори вам дві години". У вагон для худоби посадили і до Сибіру вивезли
Національна оперета України святкує 85-річний ювілей
"Я завжди досягала мети, яку ставила перед собою"
Скрипаль Роман Кім: "Сучасному музиканту не можна бути надто у "формах" та боятися зіграти неправильні ноти"
Кшиштоф ПЕНДЕРЕЦЬКИЙ: "Музика повинна бути живою..."
Володимир СИВОХІП: "Генетичний код нації не заженеш у смартфон"
АНАТОЛИЙ СОЛОВЬЯНЕНКО: ЗРИТЕЛЬ УЖЕ НЕ ВОСПРИНИМАЕТ ГЕРОЯ-ЛЮБОВНИКА, КОТОРЫЙ ВЕСИТ 100 КГ
Харьковское "Лебединое озеро" ошеломило бельгийскую публику
25 жовтня в усьому світі вперше відзначався Міжнародний день опери
Вікторія Московенко про проблему оренди Будинку актора, реставрацію, унікальний акустичний зал та різноманіття заходів
Володимир Шейко про ювілей Симфонічного оркестру Українського радіо: хочеться, щоб з концерту люди пішли просвітленими
"Ми просто були ілюстраторами цього матеріалу": розпорядник хору Верьовки про виступ з "95 кварталом"
На написання "Як тебе не любити, Києве мій!" батькові дали добу - Тамара Шамо
Співачка Тетяна Асадчева втекла із суду до консерваторії. І вже 10 років "іде з піснею до людей"
Kyiv Opera Theatre: директор театру Петро Качанов розповів про ремонт, ребрендинг і новий сезон
Координаторка Офісу з розробки гуманітарної політики Галина Григоренко: музична сфера - закрита, відкривати її є нашим завданням
Диригент Ярослав Шемет: "На першій репетиції треба поводитися як на першому побаченні"
      © 2008-2022 Music-review Ukraine






File Attachment Icon
290510_008.jpg