Музичні імпрези нової музики в Одесі у зміненому форматі | Music-Review Ukraine
Головна
Огляд
Музичні імпрези нової музики в Одесі у зміненому форматі
Черкашина-Губаренко Марина
Гаврилець Ганна Олексіївна
Козаренко Олександр
Цепколенко Кармелла
Музичні імпрези нової музики в Одесі у зміненому форматі
Враження про 28-й міжнародний фестиваль сучасного мистецтва” Два дні й дві ночі”
29 серпня 2023, вівторок
Поширити у Facebook


Війна і її реалії вносять свої корективи у всі сфери нашого життя.

Але перед обличчям цих викликів і випробувань ми ще з більшим завзяттям і переконливістю стаємо на захист наших цінностей, в тому числі культурних надбань. І, звичайно, перші думки та сподівання спрямовуємо на наших воїнів, віддаємо їм шану, кожен по-своєму, чим і як може прагнемо надати підтримку нашим ЗСУ.

Тому такою показовою стала назва першого концерту, який розпочав цьогорічний відомий фестиваль «Два дні й дві ночі нової музики в Україні», який щойно пройшов в Одесі.


В цьому концерті-присвяті героїчній боротьбі українського народу проти російських загарбників своє музичне слово сказали жінки-композиторки, першої черги представниці потужної одеської композиторської школи на чолі із засновницею і багаторічною очільницею фестивалю Кармелою Цепколенко. Поряд з її кантатою «Читаючи історію» тут прозвучали твори Ганни Копійки, Асматі  Чібалашвілі, Кіри Майденберг-Тодорової, а також їх київської колеги Алли Загайкевич.

Військові обставини не дозволили продовжити таку потужну традицію фестивалю, який має свою двадцятим восьмирічну історію, як активна участь видатних закордонних колективів і окремих виконавців сучасної музики.


Довелося відмовитися також і від нічних концертів, які мали свою неповторну ауру.
Але ці втрати були компенсовані потужним загоном талановитих одеських виконавців, які взяли на себе основну вагу по забезпеченню високого художнього рівня всіх фестивальних програм.

Особисто для мене відкриттям стали виступи домбристок Аліни Прокопенко і Світлани Білоусової, які і в дуетних творах Ясуо Кувахари, Валерія Івко, Євгена Мілки, Борислава Стронько, і в сольних п’єсах Ясуо Кувахари, Олега Безбородька, Олександра Олійника продемонстрували майже безмежні віртуозні можливості своїх інструментів, їх вишукане і різнобарвне звучання.

Про конкурентні можливості цього популярного народного інструменту свідчили виконані переклади для домбри скрипкових творів Ганни Гаврилець та Юрія Іщенка, що одночасно стали даниною пам’яті цих видатних українських композиторів, які нещодавно пішли у засвіти.

Можливості народних інструментів опанувати складною стилістикою нової музики й зробити такі твори органічною частиною власного виконавського репертуару продемонструвала ще одна учасниця цих концертних програм, бандуристка Ольга Атаманчук.

Хочу зазначити важливість ретроспективної теми, які увійшла у програмний задум цього особливого фестивалю воєнного часу.


Серед подій насиченого світовими прем’єрами другого фестивального дня знайшлося місце для вшанування пам‘яті видатного композитора, піаніста, науковця, багаторічного друга й учасника одеського форуму Олександра Козаренка (1963-2023 рр.), якого ми всі пам’ятаємо як непересічну талановиту особистість і безумовного лідера українських мистецьких процесів останніх десятиліть. Його відомий твір для камерного оркестру Concerto Rutcheno блискуче прозвучав у виконання одеського колективу Симфоніета senza sfrorzando на чолі з диригентом і артистичним директором Олександром Перепелицею.

Цей прекрасний колектив взяв на себе основну вагу по забезпеченню яскравих музичних подій другого фестивального дня. Спочатку прозвучали твори камерного ансамблевого спрямування різних складів Всеволода Сіренка, Манг-Чінг Ю Дональла, Герарда Екерта, Володимира Рунчака, Юлії Гомельської. В них майстерно заявили про себе всі виконавці: Ольга Бондаренко (флейта), Володимир Гітін (кларнет), Тетяна Муляр (сопрано), Ірма Готкова (фортепіано), Катерина Коргомна (скрипка).


Михайло Безчастнов (віволончель), Олександр Перепелиця (фортепіано, артистичний директор). У повному оркестровому складі прозвучали прем’єрні виконання творів Богдана Сегіна, Кармели Цепколенко, Андрія Мерхеля. У трьох п’єсах чилійського композитора Бориса Альворадо для двох сопрано, тібетської чаші та фортепіано які мають спільну назву «Ворон», солістками виступили Тетяна Муляр (сопрано) і Ірина Поліщук (мецо-сопрано), які показали не лише блискуче володіння різними манерами співу, але й прийомами інструментального театру. Партію ударних інструментів і в цьому, і в інших творах взяв на себе перкусист Іван Желязко.

Такі характерні ознаки нової музики, як прийоми інструментального театру, неакадемічної манери інтонування, незвичних виконавських складів і розширення загальної звукової палітри характеризували стилістику багатьох творів, які прозвучали під час фестивалю. Наприклад, Ганна Копійка використала у творів «Живопис у воді» такий незвичний інструмент, як терменвокс і сама засвоїла манеру виконання на ньому.


До складу цього цікавого твору увійшли також скрипка, фортепіано, вібрафон, ударні інструменти.

Показова у плані оригінальних прийомів і пошуку нових виразових засобів для втілення актуальної тематики стала міні-моно-опера «Чудо війни» на вірш Гійома Аполінера відомої одеської композиторки Людмили Самодаєвої, яка одночасно виконала партію підготовленого фортепіано.

Солістом тут виступив видатний молодий музикант Андрій Малініч, який в перший день запам’ятався вдалим композиторським дебютом (квінтет-фантазія «Спірітичні сеанси»). 

У творі Людмили Самодаєвої, написаному на французький текст, виразно використані зміни типів інтонування і тембрової барви сольного голосу, переходи від низького басового регістру, баритональної теситури до фальцету контртенора.

Це важливо для відтворення символіки й поетичних метафор тексту Аполлінера.

Останній описав звукову атмосферу, зорові і емоційні враження від ракетних спалахів солдата, який спостерігає їх в окопах Першої світової війни.

Неможливо у короткому відгуку зупинитися на всіх деталях насиченої фестивальної програми, яка включала і демонстрацію кінострічок, і цікаву відеофантазію «Ритуальні танці» (живопис Віктора Сидоренка, анімація Юлії Шуткевимч, електронна музика Асматі Чібалашвілі). Фестиваль «Два дні й дві ночі нової музики в Україні» продовжує своє інтенсивне існування у музичному пейзажі сучасної Одеси, незламного українського міста, яке в котрий раз стверджує свою мистецьку неповторність.





































































Автор: Марина Черкашина-Губаренко
Фото: Олег Владимирський
Композитори:Ганна Гаврилець, Олександр Козаренко, Кармелла Цепколенко
Музикознавці: Марина Черкашина-Губаренко
Конкурс (фестиваль): Міжнародний фестиваль сучасного мистецтва Два дні й дві ночі нової музики/2Д2Н



Інші:

Музика як зброя: у Празі відбувся показ фільму «Озброєні піснею»
Україна пам'ятає: у Національній філармонії України вшанували жертв голодоморів
Вперше в Одесі: філармонія представила Суму часу та Пісню без слів
«Пригоди Орфея» - французько-українська постановка в Національній опереті України
Дві українські організації в Чехії відзначили ювілеї своєї діяльності
В театрі Франка резентували виставу "Шевченко 2.0"  Харківського академічного театру імені Тараса Шевченка "Березіль".
Відбувся перший концерт нового проєкту від INSO-Львів на сцені Barvy Hall
Концерт «Польська музика в Україні» ансамблю солістів «Київська камерата» під батутою польсько-українського маестро Романа Реваковича
Обговорення дезінформації: показ фільму «Zinema» та дискусія з міжнародними експертами в Торонто
Камерна опера “Русалонька” у “Малярці”
Завершився проєкт з оцифрування кіноархіву «Національної кінематеки України»
У херсонському укритті відбулась прем’єра моновистави
У Венеції оперою GAIA-24 закрили публічну програму Українського павільйону
Композитор зіграв концерт на російській ракеті, компоненти якої замінили на струни
“Вечір аргентинського танго”
У Києві відбувся концерт із нагоди 85-річчя композиторки Лесі Дичко
Рефлексії про втрачене та мрії про майбутнє
Французький віртуоз без нот на відкритті XIV Міжнародного львівського органного фестивалю
У Херсонському укритті провели обряд ворожіння
«Трубадур» – нова версія класики
«Король Артур» від Open Opera Ukraine: у пошуках героїв, сенсів та актуальних меседжів
“Ці діти ще не раз повернуться до концертного залу”
Обʼєднані сакральною спадщиною
Одеська опера тріумфально провела IX Міжнародний фестиваль мистецтв «Оксамитовий сезон в Одеській опері»
У Херсоні показали осінню терапію
Камерний оркестр імені Дмитра Ахшарумова виступив під орудою польського диригента
Зшивання країни нитками культури
Доступний театр: додатки Earcatch і Subcatсh презентували в Національній опереті України
Мікс жанрів
У Харкові пройшов фестиваль "Арфові Барви 2024: акустика та цифрові технології"
Сьогодні на Одещині відкривається міжнародний органний фестиваль ім. Теофіла Ріхтера
Віват, Схід Опера!
В Україні вперше пройшли концерти кримськотатарської симфонічної музики
Веселе хуліганство, але з тонким смаком
Післямова до фестивалю «Два дні й дві ночі нової музики»
Херсонці відвідали музично-терапевтичну програму
Символи війни у творах українських композиторок
Музика австрійського композитара, автора понад ста симфоній, звучала в чернігівській філармонії
Житомирська філармонія відкрила новий сезон виступом симфонічного оркестру з Черкас та столичного квартету тенорів
Національний президентський оркестр виступив у Кропивницькому з благодійним концертом 
      © 2008-2024 Music-review Ukraine



File Attachment Icon
4.JPG