«Школа» Которовича | Music-Review Ukraine
Головна
Огляд
«Школа» Которовича
«Школа» Которовича
У Києві назвали переможців Першого Всеукраїнського конкурсу імені легендарного скрипаля
7 травня 2018, понеділок
Поширити у Facebook

Змагання молодих скрипалів проходило в рамках Х Міжнародної пасхальної асамблеї «Духовність єднає Україну». У третьому турі фіналісти мали честь грати з Національним симфонічним оркестром України під орудою маестро Володимира Сіренка. У переповненому Великому залі імені Героя України Василя Сліпака Національної музичної академії України відбулася церемонія нагородження та концерт переможців конкурсу, який став водночас завершенням Х Міжнародної пасхальної асамблеї.


Ідея створення конкурсу належить учням Богодара Которовича — насамперед, його доньці Мирославі Которович, і Богдані Півненко. Відтак і журі складалося з його вихованців — Олександра Бендерського, Дмитра Ткаченка, Віктора Кузнєцова, Назара Пилатюка, а також Мирослави Которович і Богдани Півненко, яка й очолила журі.

Богодар Антонович увійшов у історію мистецтва ХХ ст. не лише як один із кращих світових виконавців, а й як видатний педагог. За більш ніж 30 років Которович як очільник кафедри скрипки Національної музичної академії України виховав понад 200 музикантів! Чимало з них є гордістю сучасної української культури й прославляють мистецтво нашої держави і скрипкову Школу Б. Которовича у різних країнах світу.

Продовжуючи виконавську, педагогічну й духовну спадщину свого вчителя, його учні так само дбають про розквіт української скрипкової культури. Всі вони, знані у світі солісти, лауреати міжнародних конкурсів, проводять велику просвітительську й педагогічну діяльність: Так, Мирослава Которович створила блискучий ансамбль «АртеХатта» і викладає у НМАУ, Богдана Півненко очолила «Педагогічну майстерню Богодара Которовича» як завідувач кафедри скрипки в тій же академії та опікується дитячими й юнацькими конкурсами. Кавалер Національного ордена Франції за заслуги у сфері культури Олександр Бендерський є художнім керівником у Франції Камерного оркестру Лангедока та професором Консерваторії в Ла Гранд Мотт, він також проводить майстер-класи в Консерваторії Перпіньян-Медітеране. Професор Музичної академії ім. Кароля Ліпінського у Вроцлаві та президент фундації ЄSKM (Європейської мережі молодіжної культури) Віктор Кузнєцов був організатором у Польщі Міжнародного фестивалю ім. Ніколо Паганіні та Міжнародного конкурсу скрипалів «Молодий віртуоз». Андрій Бєлов передає професійні традиції Богодара Которовича в Німеччині, Соломія Сорока — у США, а Дмитро Ткаченко — в Національній музичній академії України, даючи майстер-класи в багатьох країнах світу та опікуючись фестивалем BrittenKyivFest. Тож концерт-відкриття конкурсу в супроводі «Київської камерати» на сцені Великого залу Академії став яскравою презентацією представників Школи Которовича: члени журі наче змагалися між собою в майстерності та артистизмі, які передав їм Учитель.

«У Богодара Которовича скрипка говорила», — ці слова про свого земляка сказав геній українського театрального мистецтва Богдан Ступка. Скрипка Которовича говорила музикою минулого і сучасного, зверталася до нинішніх і прийдешніх поколінь. Однією з найважливіших своїх місій Богодар Антонович вважав популяризацію української музики. Він був першим виконавцем багатьох творів українських композиторів, серед яких — Євген Станкович, Мирослав Скорик, Валентин Сильвестров, Віталій Губаренко, Левко Колодуб. Тому й не дивно, що перший конкурс імені видатного українського музиканта має статус Всеукраїнського — для підтримки та промоції талановитої молоді саме України. Тож невипадково створений його учнями конкурс передбачає виконання творів українських композиторів у всіх турах, а в третьому — скрипкових концертів Євгена Станковича, Мирослава Скорика, Віталія Губаренка.

І хоча Перший конкурс ім. Богодара Которовича зібрав не так багато молодих скрипалів, але він показав насамперед високу педагогічну майстерність скрипкової школи України. По суті, майже всі конкурсанти достойно витримали складні програми та умови, які відповідали провідним міжнародним конкурсам. І це підкреслювали всі члени журі, котрі є постійними арбітрами міжнародних скрипкових змагань. Виступаючи на концерті-закритті, переможці не поступалися майстерністю гри досвідченим артистам. Особливо вразило виконання Яною Стадник Другого концерту для скрипки з оркестром Мирослава Скорика: саме вона — студентка професора НМАУ Анатолія Баженова — отримала Гран-прі конкурсу. Віртуозно й яскраво прозвучав фінал Концерту для скрипки з оркестром Петра Чайковського у виконанні лауреата першої премії Богдана Шалиги — студента професора НМАУ Ярослави Рівняк. Другої премії журі вирішило не присуджувати. Лауреатом третьої став Іван Глібов, який розпочав своє навчання в м. Алчевськ, а нині є студентом Харківського національного університету мистецтв імені І. Котляревського — на концерті-закритті він виконав фінал скрипкового концерту Яна Сибеліуса.

Спеціальна відзнака «За краще виконання твору українського композитора» від Українського радіо отримала першокурсниця НМАУ Дар’я Тарасова (клас Мирослави Которович). Цим твором виявилася Присвята Богодару Антоновичу молодого українського композитора Олега Безбородька для скрипки соло. Володарі Гран-прі й першої премії отримали також дипломи Національної музичної академії України «За майстерність та артистизм», а лауреат першої премії Богдан Шалига одержав також відзнаку «За майстерне виконання Камерної симфонії №2 для скрипки з оркестром Віталія Губаренка» від дружини композитора Марини Черкашиної-Губаренко. Новаціями на останніх виконавських конкурсах є надання переможцям грантів на участь у міжнародних конкурсах і майстер-класах та можливість концертного виступу на одній із провідних сцен України. Такі преференції від концертної агенції UkrArtists та Благодійного фонду VereMusikFund отримали Яна Стадник, Іван Глібов і Богдан Шалига.

Відтак Перший конкурс ім. Богодара Которовича став успішним завдяки людям, які насправді віддані мистецтву, творчості й духовності, а також тим, хто підтримує культуру України та її майбутнє. Спільно з Національною музичною академією України, Національною спілкою композиторів України конкурс підтримав Всеукраїнський фонд сприяння міжнародному спілкуванню «Українське Народне Посольство». Переможці отримали й грошові винагороди: володарці Гран-прі — 15 000 гривень, лауреату першої премії — 10 000, а третьої — 7 000. Спеціальну нагороду доктора мистецтвознавства, професора Університету Сорбонна (Париж, Франція), почесного професора НМАУ Тетяни Золозової у розмірі 160 доларів США отримав Іван Глібов. Зворушливим був і подарунок переможцям, а також наймолодшій учасниці конкурсу Світлані Клінковій — учениці КССМШ ім. М. Лисенка — комплектів скрипкових струн від майстра-реставратора НМАУ Наталії Пясковської. Усі вони, як і вихованці Богодара Которовича, продовжують місію вчителя — нести українську музику в світовий простір.

Можливо, згодом це творче змагання стане міжнародним і українську музику гратимуть молоді скрипалі різних країн світу, тим самим здійснюючи мрію геніального музиканта.


Автор: Леся Олійник
Фото: ЮРІЙ ПРИЯЦЕЛЮК
Конкурс (фестиваль): Конкурс скрипалів ім. Богодара Которовича
Джерело: Газета День



Інші:

Вперше в Одесі: філармонія представила Суму часу та Пісню без слів
«Пригоди Орфея» - французько-українська постановка в Національній опереті України
Дві українські організації в Чехії відзначили ювілеї своєї діяльності
В театрі Франка резентували виставу "Шевченко 2.0"  Харківського академічного театру імені Тараса Шевченка "Березіль".
Відбувся перший концерт нового проєкту від INSO-Львів на сцені Barvy Hall
Концерт «Польська музика в Україні» ансамблю солістів «Київська камерата» під батутою польсько-українського маестро Романа Реваковича
Обговорення дезінформації: показ фільму «Zinema» та дискусія з міжнародними експертами в Торонто
Камерна опера “Русалонька” у “Малярці”
Завершився проєкт з оцифрування кіноархіву «Національної кінематеки України»
У херсонському укритті відбулась прем’єра моновистави
У Венеції оперою GAIA-24 закрили публічну програму Українського павільйону
Композитор зіграв концерт на російській ракеті, компоненти якої замінили на струни
“Вечір аргентинського танго”
У Києві відбувся концерт із нагоди 85-річчя композиторки Лесі Дичко
Рефлексії про втрачене та мрії про майбутнє
Французький віртуоз без нот на відкритті XIV Міжнародного львівського органного фестивалю
У Херсонському укритті провели обряд ворожіння
«Трубадур» – нова версія класики
«Король Артур» від Open Opera Ukraine: у пошуках героїв, сенсів та актуальних меседжів
“Ці діти ще не раз повернуться до концертного залу”
Обʼєднані сакральною спадщиною
Одеська опера тріумфально провела IX Міжнародний фестиваль мистецтв «Оксамитовий сезон в Одеській опері»
У Херсоні показали осінню терапію
Камерний оркестр імені Дмитра Ахшарумова виступив під орудою польського диригента
Зшивання країни нитками культури
Доступний театр: додатки Earcatch і Subcatсh презентували в Національній опереті України
Мікс жанрів
У Харкові пройшов фестиваль "Арфові Барви 2024: акустика та цифрові технології"
Сьогодні на Одещині відкривається міжнародний органний фестиваль ім. Теофіла Ріхтера
Віват, Схід Опера!
В Україні вперше пройшли концерти кримськотатарської симфонічної музики
Веселе хуліганство, але з тонким смаком
Післямова до фестивалю «Два дні й дві ночі нової музики»
Херсонці відвідали музично-терапевтичну програму
Символи війни у творах українських композиторок
Музика австрійського композитара, автора понад ста симфоній, звучала в чернігівській філармонії
Житомирська філармонія відкрила новий сезон виступом симфонічного оркестру з Черкас та столичного квартету тенорів
Національний президентський оркестр виступив у Кропивницькому з благодійним концертом 
У Львівському органному залі тріумфально прозвучав Гімн Незламності українців
З нагоди Дня міста незламний Харків вітали світові оперні зірки. Людмила Монастирська та Олег Злакоман заспівали у великому концерті «Хариків об’єднує серця!»
      © 2008-2024 Music-review Ukraine