Урок малювання під музику. Мікротональна музика та аудіовізуальний перформанс | Music-Review Ukraine
Головна
Огляд
Урок малювання під музику. Мікротональна музика та аудіовізуальний перформанс
Урок малювання під музику. Мікротональна музика та аудіовізуальний перформанс
ХXІ  Міжнародний фестиваль Київської організації Національної спілки композиторів України "Музичні прем’єри сезону"
6 квітня 2011, середа
Поширити у Facebook
Джерело: Журнал "Музика"


Вадим Педорич, Ніколя Візаллі, Розанна Прессато, Ігор Щербаков, Ольга та Остап ШуткоУ Малому залі Національної музичної академії України імені петра Чайковського зіграли мікротональну й тональну музику і задемонстрували практику синхронного перекладу музики в… живопис.

Презентований у рамках «Музичних прем’єр сезону» проект італійських митців, композитора Ніколя Візаллі й художниці Розанни Прессато, «Мікротональна музика та аудіовізуальний перформанс» – один із тих, від яких не знаєш чого чекати: експериментаторства, новаторства й відкриттів, епатажу чи все ж таки художнього ефекту.

«Я розумію, що музика, створена в мікротонових строях, для вас є незвичною, – ніби виправдовуючись перед київською публікою, говорив італійський композитор. – Однак за Заході люди вже звикли до такої організації звука, для них це вже “правильна” темперація, а не навпаки».

Ми не такі вже й невігласи в цій галузі.
Композитор Ніколя Візаллі (Італія)
У плані розвитку мікроінтервальної техніки в нас зроблено досить багато, насамперед, в електронній музиці.

В акустиці у цьому напрямку працюють, наприклад, музиканти одеського дуету «Віолончеліссімо» Ольга Веселіна і Вадим Ларчиков.

У 2006 році в Києві за ініціативи того ж Ніколя Візаллі у співпраці зі скрипалем Остапом Шутком було проведено конкурс серед виконавців (скрипалів, піаністів і гітаристів) на краще виконання мікротонового твору Візаллі.

А втім мікротональна, або мікротонова музика як явище (радше, як поняття, адже елементи «мікротоновості» є в народній музиці, уся неєвропейська народна музика власне мікротонова) й досі сприймається у нас, неначе екзотика.

Ніколя Візаллі отримав класичну музичну освіту, в минулому він – кларнетист.

До композиції прийшов іще в юності – через джаз і неоромантизм, відтак захопився авангардними композиторськими техніками ХХ століття і, нарешті, вирішив шукати свого стилю й творчого обличчя винятково в мікротоновій музиці.

Композитор вважає, що в професійній інтонаційній практиці потрібно вживати всі звуки, які розрізняються людським слухом, а не обмежуватися дванадцятьма півтонами, що століттями вкорінювалося в нас разом із музикою європейської традиції.

Виявляється, традиційний звукоряд – це тільки п’ята частина доступних нам звуків, водночас, ми не знаємо всього звукового багатства, утвореного від похідних од півтона тритонів, чвертитонів і шеститонів!...

І це, на думку італійського композитора, передовсім поразка сучасного слухача.

Мікротонова музика не потребує нової нотації (приміром, у нотному тексті мікротонового твору для скрипки знаходимо ті самі ноти, лише з позначенням відповідної струни).

Але Візаллі співпрацює з майстрами спеціальних музичних інструментів – скажімо, у мікротоновому фортепіано в одній октаві не дванадцять, як зазвичай, а шістнадцять клавіш.

Як же звучить мікротоновий твір для акустичних інструментів?

Нам представили композицію Ніколя Візаллі «Shafaqa» для скрипки і альта у виконанні вже згаданого Остапа Шутка і Вадима Педорича.

Було відчуття (зізнатись, не зовсім комфортне) ущільнення звукової тканини, так, ніби виконавці свідомо «фальшивили», а близькість інтонацій створювала ефект постійного glissando (очевидно, речитативна інтонація в традиційному розумінні у мікротональній техніці неможлива).

А проте подібний нечленороздільний «текст» мав і свою красу, там була специфічна ніжність і навіть деяка інтимність музичного «висловлювання».

У другій частині проекту публіка стала свідком несподіваної творчої акції.

Обступивши колом художницю Розанну Прессато, що просто на сценічній долівці розмістила полотно і фарби, слухачі (що були водночас і глядачами) спостерігали кольорову абстракцію, котра тут же й народжувалася на полотні, паралельно зі звучанням цього разу тональної музики (виконавці – Остап і Ольга Шутко, відповідно, скрипка і віолончель).

Складно було б говорити про художній переклад, тим паче про семіотичні зв’язки між двома видами мистецтва (хоча неможливо було не помітити, як legato в музиці щоразу оберталося плавною графічною лінією, а staccato – бризками фарб), бо невідомо, який сенс вкладала у все це сама художниця.

Але суть подібного перформансу передовсім у спостереженні за робочим процесом – не дарма ж кажуть, що людина безкінечно довго може дивитися на три речі: на вогонь, на воду і на те, як хтось працює.

Художниця Розанна Прессато

Матеріал надано редакцією журналу «Музика»


Автор: Олеся Найдюк
Фото: Тетяна Платонова
Концертний зал: Малий зал Національної музичної академії
Конкурс (фестиваль): Фестиваль "Музичні прем'єри сезону"
Джерело: Журнал "Музика"


Фотоальбом:Фотоальбом



Інші:

«Штраус Ґала»
Враження про «Концерт при свічках»
«Чарівний світ Андерсена»
Чарівно та яскраво
Легендарна «Травіата»
«Собор Паризької Богоматері» - балет
Найпопулярніші зимові хіти та різдвяні гімни
Код всеосяжної любові
Вічна балетна класика: на сцену Київської опери на Подолі повернулася «Жізель»
Європейська класика
Опера-казка «Три мішки хитрощів»
Шлюбний вексель» - нове звучання
Закарпатська обласна філармонія - ювіляри!
Перший музичний фестиваль пам'яті Олександра Володимировича Козаренка відбувся!
Оперна посмішка
Цьогоріч музика Лятошинського звучала на головних сценах Європи, США і Латинської Америки
Фантасмагорично-символічна «Мавка»
Балетні мандри до світу мрій
“Іду берегом моря, летять шахеди, працює ППО, а на зустріч – мій студент”
Концерт світла, сили та натхнення
Зворушлива подія
Музична розрада
Хор-свято, хор-радість, хор-театр…
Концерт «Duo Aeterna»
«Птах на горищі» в херсонському укритті
Мелодії миті
Український театр підкорює Європу
Запорожець за Дунаєм
Чарівна музика Йоганна Штрауса
Музики при свічках
Ансамбль Alter Ratio у європейському турне: сучасні голоси України звучали в Берліні та Гаазі
Ювілейний вернісаж у «Схід Опері»
Зіркова «Тоска»
Драконячі пісні» — балет-притча
Музика при свічках
Осінній вечір в Одеській філармонії
Завершальні акорди XVII фестивалю класичної музики «Буковинський листопад» - прозвучали 8-го листопада!
Браво, «Kyiv Piano Duo» !
Оперні контрасти Пуччіні
Три хорові концерти Народної академічної хорової капели імені Павла Чубинського, об’єднані назвою «Діалог культур: Україна — Балтія — Скандинавія — Велика Британія»
      © 2008-2025 Music-review Ukraine



File Attachment Icon
110307_362.jpg