«Великому Кобзареві» | Music-Review Ukraine
Головна
Огляд
«Великому Кобзареві»
«Великому Кобзареві»
Фестиваль класичної і сучасної української музики "Дні Миколи Лисенка у Полтаві"
12 квітня 2014, субота
Поширити у Facebook

Фестиваль класичної і сучасної української музики "Дні Миколи Лисенка у Полтаві"В останню декаду березня місяця у Полтаві відбувся вже традиційний фестиваль класичної і сучасної української академічної музики «Дні Миколи Лисенка у Полтаві-2014».

Цього року він був особливим: присвячений 200-річчю з дня народження Тараса Шевченка і пройшов під девізом – «По духу – брат Тараса».

Дві постаті – поета і композитора тісно переплелися у часі.

Мистецька постать Кобзаря у всій своїй багатогранності є монолітна, цільна, з нерозривною єдністю творчого мислення, це – пророк, мислитель, поет, художник, музикант, фольклорист-етнограф, історик.

В рівень з поетом Шевченком – у музиці стоїть композитор, перший український класик, педагог, засновник національної композиторської школи, піаніст, хормейстер, фольклорист, науковий дослідник і громадський діяч – Микола Лисенко – наш земляк, а «по духу – брат Тараса». Він така ж цілісна і монолітна творча особистість, вся діяльність якого була невід’ємною часткою життя українського народу. За поезією Кобзаря Лисенко створив 87 творів. І якщо Тарас Шевченко став духовним поводирем народу у поезії, то Микола Лисенко – став духовним наставником у музичній професійній ниві. А його «Молитва за Україну», яка сприймається, як духовний гімн України - теж пророча, бо ми і сьогодні продовжуємо молитися за долю нашої рідної країни.

Саме цим твором розпочався фестиваль. Перший концерт «Великому Кобзареві» відбувся в день народження нашого композитора-класика, 22 березня у залі Полтавської Галереї мистецтв, який блискуче провела музикознавець Ольга Чепіль.

Музична творчість Миколи Лисенка дала поштовх для продовження розпочатого ним шляху наступними поколіннями українських композиторів.

Майже кожний композитор звертався, а сучасні – продовжують звертатися до поезії Кобзаря і своїми музичними нотатками додають до всесвітньої «шевченкіани», бо Тарас Шевченко – наймузичніший поет із всіх поетів світу. На його вірші вже створено понад дві тисячі музичних творів професійними композиторами, а народом – більше ста пісень. Особливий наголос на фестивалі було зроблено у розкритті мало дослідженої теми: «Тарас Шевченко – музикант».

Кожний твір, що готувався для фестивалю, був написаний на вірші Кобзаря, або присвячених йому поезій. Неодноразово звучав у Полтаві хор А.Кос-Анатольського «Учитеся, брати мої», були підготовлені для виконання вокальними ансамблями пісні полтавця, заслуженого діяча мистецтв Олексія Чухрая – «Утоптала стежечку», «У перетику ходила», «Не женися на багатій», а хором вокалістів Полтавського музичного училища ім. М.В.Лисенка (керівник О.Даценко) – «новинки» для нашого міста – забарвлена у драматичні тони хорова сценка для жіночого хору «Барвінок цвів» Жанни Колодуб, а також світла, лірична композиція Богдани Фільц «Зацвіла в долині».

На останню ж поезію Шевченка в концерті прозвучала пісня для голосу і фортепіано Анатолія Філіпенка «Зацвіла в долині», яку виконав студент ІУ курсу музичного училища Богдан Джурка. Сподобалася слухачам в його виконанні у супроводі бандури і народна пісня «Бандуристе, орле сизий».

Успішно прозвучали в концерті також прем’єри полтавських композиторів: романс «Сонце заходить» на слова поета і епічний твір за поезією Бориса Олійника «Шлях Тараса» - композитора Тамари Оскоменко-Парулава, що прозвучали у виконанні дипломанта Міжнародного і лауреата Всеукраїнських конкурсів Руслана Христиченка;
музична поема за поезією Тараса Шевченка «За сонцем хмаронька пливе» композитора і піаніста-імпровізатора, лауреата міжнародних джазових фестивалів – Сергія Горюновича. Твір написано для меццо-сопрано, саксофонів, ф-но, електроніки з відеорядом. Поезія Кобзаря поєднана тут з сучасними подіями в Україні. Виконували автор - Сергій Горюнович, саксофони – Юрій Лимар, монтаж відеоряду – Олена Горюнович;
вперше, у варіанті для вокального дуету, прозвучала проникнута виразними інтонаціями пісня на власний текст композитора Юлії Корженко - «Україно моя, солов’їна», текст якої навіяний поезією Тараса Шевченка. Її виконали Руслан і Оксана Христиченко, концертмейстер Тамара Злотник.

Завершився концерт виконанням у відеозапису зведеними хорами Полтави української народної пісні «Реве та стогне Дніпр широкий» в оркестровій редакції народного артиста України, диригента і композитора Віталія Скакуна, що надало її звучанню ще більшої монументальності і могутності.

Наступна творча імпреза – Театралізований Концерт-зустріч «Тарасу Шевченку – присвята» (23 березня у залі обласної бібліотеки), за участю Молодіжного музичного театру «ПарМіКо». Це був своєрідний творчий звіт молодих композиторів, студентів Полтавського музичного училища, де вони були і акторами, і виконавцями. «День Ангела у храмі днів Яготина» (діалоги у монологах Тараса Шевченка і Варвари Репніної) – так назвав свою поему сучасний поет Сергій Коломієць. Тамара Оскоменко-Парулава створила сценарій, в якому висвітлено значення для поета його перебування в маєтку Репніних. Молодого Тараса Шевченка зіграв Владислав Солодовников (прозвучала низка його авторських інструментальних і вокальних композицій), Варвару Репніну – Вікторія Федоришина. Сестри Псьол – Світлана Браілко і Марія Маркар’ян, ведуча – Богдана Мальована.

Звучала присвячена поету музика молодих композиторів, обробки народних пісень на вірші поета, а також поезія Тараса Шевченка (уривки із поеми «Тризна» і з вірша «Розрита могила»), монологи з поеми Сергія Коломійця «День Ангела».

24 березня - особлива подія – презентація книги наукових досліджень доктора мистецтвознавства Олександри Сергіївни Цалай-Якименко «Заповіт» Тараса Шевченка в музиці». З усієї музичної «шевченкіани» найбільшу кількість композицій має «Заповіт» - понад п’ятдесят творів на цю поезію. Роботу дослідниця розпочала ще у спілкуванні з незабутнім Станіславом Людкевичем, який її щиро підтримував і допомагав порадами. В останні роки праця над книгою продовжилася, з’явилися нові розділи, додано багато варіантів народного співу на мелодію полтавця Гордія Гладкого, докладно проаналізовані найбільш монументальні твори українських композиторів-класиків.

У презентації взяв участь музикознавець, дослідник Ярослав Михайлюк, який також, крім основної теми зустрічі, висвітлив проблему розвитку навичок музичної інтонації – однієї із складових вчення Олексія Оголевця (теж, до речі – полтавця). Його праці досліджувала Олександра Сергіївна.

Різні варіанти «Заповіту» продемонстрували колективи: народний фольклорний ансамбль «Жива вода» ім. Павла Бакланова факультету філології та журналістики ПНПУ ім. В.Г.Короленка (художній керівник - Лариса Бакланова), що виконав народний варіант у автентичному багатоголосному звучанні мелодії Гордія Гладкого, народну пісню «Учитеся, брати мої» і ліричну пісню «Чия то долина».

Чоловічий ансамбль «Прометей» (художній керівник Микола Соловій) виконав «Заповіт» Г.Гладкого в обробці засновника колективу Дмитра Балацького (ансамблю вже 52 роки, він весь цей час існує на громадських засадах), а також українські народні пісні на поезію Кобзаря («Бандуристе, орле сизий», «Така її доля», «Думи мої, думи»).

Круглий стіл музикознавців і науковців «Тарас Шевченко і українська музика» відбувся у музеї В.Верховинця і хору «Калина» ПНПУ ім. В.Г.Короленка 26 березня. Змістовний виступ на ньому – музикознавця, доцента кафедри культурології – Галини Полянської на тему «Поезія Тараса Шевченка в творчості Миколи Лисенка».

Лобач Олена Олександрівна – доцент кафедри музики висвітлила тему «Художні колекції «Т.Г.Шевченко і музика», а асистент кафедри музики Юлія Гринь – «Т.Шевченко в науково-творчий спадщині Володимира Щепотьєва».

Тамара Оскоменко-Парулава виступила з повідомленням «Поезія Т.Шевченка в творчості сучасних українських композиторів». Взяв слово і голова асоціації «Громадянське суспільство» Володимир Степанюк, що проаналізував стан вшанування пам’яті Кобзаря на Полтавщині і зауважив, що у Глобинському районі, батьківщині М.Лисенка, де бував і Т.Шевченко – немає не тільки пам’ятника, але і пам’ятного знака, зате ми маємо 9 лауреатів Шевченківської премії з цього району Полтавщини.

На заході був продемонстрований уривок із мультфільму «Тополя» з глибоко національною інтонаційною основою музикою Олега Киви і уривок із ораторії «Тридцять третя сльоза України» Тамари Оскоменко-Парулава (епізод на слова Т.Шевченка).

Завершив фестиваль 27 березня Концерт українського народного хору «Калина» - «Духовні заповіти Тараса Шевченка», яким вже 35 років незмінно керує заслужений діяч України – Григорій Семенович Левченко. Колективом була підготовлена програма із творів Кобзаря в інтерпретації різних композиторів – М.Лисенка, А.Верховинця, А.Верьовки, Є.Козака, В.Захарченка, обробки Я.Орлова і Г.Левченка.

Програма була різноманітною, кожен твір викликав бурхливі аплодисменти. А розпочався концерт (як і на відкритті фестивалю) – «Молитвою за Україну» Миколи Лисенка, а закінчився – народною піснею «Реве та стогне Дніпр широкий», уособленням духовності і могутнього духу українського народу. Ці твори стали своєрідною аркою фестивалю, який в цьому році об’єднав дві знакові постаті в українській культурі, поезію і музику, її історію, надії і сподівання.

Фестиваль класичної і сучасної української музики "Дні Миколи Лисенка у Полтаві"



Автор: Тамара Оскоменко-Парулава
Конкурс (фестиваль): Фестиваль класичної і сучасної української музики "Дні Миколи Лисенка у Полтаві"
Джерело: Національна спілка композиторів України



Інші:

П'єр Оффре в Одесі
Віват, «Схід Опера»!
В Національній опереті України презентували нойз-драму «П’єса 22, або шлях Героя»
"Симфонія тривалістю в життя" триває
«Травіата»: дивує та зачаровує…
На концерті класичної музики у Калуші музиканти зібрали для ЗСУ понад 25 тисяч гривень
125 років натхнення, витонченості та мистецтва!
VIVERE MEMENTO!
"Оранта" виконала твори Дмитра Бортнянського з нагоди 200-ліття його упокоєння
Київські солісти з юнацьким завзяттям
Музичний шедевр пролунав у Харкові
Вистава, яка об’єднала митців Києва, Дніпра, Одеси та Харкова
Новий сезон в Одеській філармонії
Новий концертний сезон обласної філармонії розпочався українською класикою
Юлій Цезар і Со у бомбосховищі: про постановку опери Ґеорґа Фридриха Генделя на Зальцбурзькому фестивалі 2025
ТРИ СИМФОНІЇ ГАЙДНА У ФІЛАРМОНІЙНОМУ ЦЕНТРІ: МУЗИКА, ЩО ДАРУЄ СВІТЛО
Перса юної Джульєтти та Ромео-акробат: одеська Музкомедія поновила легендарну рок-оперу
“Слава Україні!” підхопили 250 тисяч глядачів: одеські музиканти ВМС підкорили фестиваль в Едінбурзі
У Чернівцях відродили оперу «Креонт», яка 250 років вважалася втраченою
Хто ми, ким були і ким ще можемо стати…
У Харкові вперше в Україні зазвучали п'ять органів одночасно: як це було
"Тут буде сад": як у театрі "Нафта" створили танцювальну виставу, для якої актори брали уроки із жестової мови
Прем’єра фільму «Сірник у копиці сіна» (Match in a Haystack)
У Києві презентували український аналог complete works – повний цикл камерних симфоній Євгена Станковича
Новий погляд на «Травіату»
"Тигролови" у Нью-Йорку: на Бродвеї пройшли драматичні читання українського мюзиклу
Враження про відкриття «Схід Опера Фест – 2025»
Органна зала у полоні мрій, марень й казкових образів
Повернення опери після 300 років забуття
Куточок Італії у… Харкові
Концерт-перформанс «Я люблю тебе» ( Je t’aime)
ПІДСУМКИ 27-Ї «МЕЛЬПОМЕНИ ТАВРІЇ»
Фантастичне Чарівнолісся
Івано-Франківська філармонія розпочала 86-й концертний сезон
Голос епохи у рок-опері: Київська опера відкрила новий сезон виставою «Патріот»
"Оксамитовий сезон" в Одеській опері: як завершився Х Міжнародний фестиваль мистецтв
«Харків Опера» офіційно відкрила свій 150-й театральний сезон
Запорізька філармонія поєднала в Grand Concert'і зал і сцену
Міфи і сучасність "Готелю Метаморфозис": Зальцбурзький фестиваль 2025
Відбулась урочиста прем’єра фільму «Медовий місяць»
      © 2008-2025 Music-review Ukraine



File Attachment Icon
701.jpg