|
MARIUPOL CLASSIC: НІЧ В ОПЕРІ
«Маріуполь - Велика культурна столиця України»
20 вересня 2021, понеділок
Поширити у Facebook
Родзинкою цьогорічного міжнародного фестивалю класичної музики Mariupol Classic стали open-air-концерти, які неначе магніт вельми потужно притягнули увагу як до самого фестивалю, так і до класичної музики.
В такому форматі і з таким зірковим складом - вона звучала тут чи не вперше.
Справжній феєрверк класичної музики і певний культурний шок викликав у містян та гостей столиці українського призов`я - проєкт «Ніч в опері».
Світова оперна класика звучала у блискучому виконанні оперних зірок, яких визнав світ.
Всі вони – українці, солісти Національної опери ім. Шевченка, заслужені артисти України - Тетяна Ганіна, сопрано; Алла Позняк, мецо-сопрано; Микола Шуляк, тенор; Дмитро Агеєв, бас.
Розкішна палітра голосів, підтримана інструментальними барвами симфонічного оркестру Харківської філармонії під керівництвом диригента, народного артиста України, маестро Юрія Янко. Харизматична ведуча, справжня перлина Українського радіо – музикознавець Галина Бабій, - і створено справді іскристу, мов келих шампанського програму: Джоаккіно Россіні, Жорж Бізе, Шарль Гуно, Гаетано Доніцетті, Сергій Рахманінов, Джакомо Пуччіні, Каміль Сен-Санс. Найкращі оперні арії та справжні вокальні шедеври. Вечірні сукні солісток та смокінги чоловіків. І велетенська, повна людей, чаша Театральної площі: на оперу прийшли сім’ями, від немовлят до людей поважного віку, безліч молоді, з тих, хто прибіг, прийшов і приїхав на велосипедах чи скейтах. Дітлахи, які увесь вечір, наче в казковому екстазі, танцювали у просторі перед сценою. Святкова атмосфера тремтіла і вирувала у нічному повітрі, бездоганні голоси лилися в ефір: соковитий і свіжий голос Тетяни Ганіної, пристрасний і хвилюючий – Галини Позняк, вібруючий світлом кохання – Миколи Шуляка, потужний і глибокий, мов море – Дмитра Агеєва.
Кульмінація вечора означилася в програмі суцільною інтригою: світова прем’єра симфонічної сюїти «Ніч в опері» - за назвою найвідомішого альбому рок-групи Queen - A Night at the Opera, що зайняв 6-у позицію у рейтингу «100 кращих рок-альбомів усіх часів». Авторка сюїти - Теодора Відерунт. Не знайоме ім’я, вочевидь, творчий псевдонім і ще одна інтрига. Новий твір присвячувався дню народження соліста Queen, Фредді Мерк’юрі (1946-1991), якому 5 вересня 2021 року виповнилося би 75.
«Відтворити голос свого кумира Фредді Мерк’юрі голосом віолончелі - це мрія, до якої я йшов більше 20 років» - з цими словами соліст-віолончеліст і продюсер цього концерту Олександр Пірієв готовий був до виходу на сцену. Ведуча, звертаючись до публіки, підкреслила, що в симфонічній сюїті також пролунає запис голосу самого Фредді Мерк’юрі, «який завжди приворожував яскравою театральністю, і часто звертався до оперної естетики». Отже, прагнення легендарного Фредді Мерк’юрі «бути в опері» здійснилося ще раз цієї ночі - на українській землі.
Після зливи оплесків і повторення прем’єрної частини на біс, перші враження від почутого висловила Діана Трима, директорка департаменту культурно-громадського розвитку міськради Маріуполя: «Я чекала саме цього концерту: виступ Харківського симфонічного оркестру і світових оперних зірок, а в другій частині - світової прем’єри «Ніч в опері». Як організатор, переживала, щоб виконати всі технічні і звукові вимоги, заради грандіозного звучання оркестру, оперних солістів і сольної віолончелі на сцені просто неба. Людей прийшло дуже багато і ті кому не вистачило стільців, сідали на рюкзаки, бордюри, траву чи просто стояли, аби почути світову класику наживо, і це надзвичайно приємно. Те, чого ми так прагнули, готуючи і сам фестиваль, і цей концерт. «Ніч в опері» вразила всіх ефектним поєднанням візуалу – фото і відео легендарного рок-виконавця і симфонічної музики, голосу Фредді Мерк’юр і музики соло-віолончелі. Мушу сказати, цього року Mariupol Classic зумів задовольнити забаганки і очікування усіх поціновувачів класики. Ми відкрили нову локацію – руїни Хоральної Синагоги, яка довгі роки стояла покинутою. Тепер це топ-місце, яке має дуже великий потенціал як цікавий майданчик для сучасних арт-перформенсів. Традиційні для фестивалю сцени Камерної філармонії та Драматичного театру ражали оригінальними програмами, кількістю і якістю виконавців світового рівня, що завітали до Маріуполя вперше й аншлагами. Цьогорічний фестиваль приніс суцільний позитив».
Після прем’єри, Олександр Пірієв розкрив, нарешті, деякі подробиці проєкту: «Основою симфонічної сюїти стали чотири найулюбленіші композиції, які на мою думку, передають приховану глибину особистості Фредді Мерк’юрі. Це «Пісня пророка», The Prophet’s Song, за семантикою близька до ідей зороастризму, найдревнішій релігії у світі, адже Фредді Мерк’юрі був її послідовником. Потім - любов всього життя, Love of My Life - найвідоміша балада, яку він написав для своєї подруги Мері Остін (обидві композиції з альбому A Night at the Opera). Третя, найтрагічніша для мене, ніби заповіт, «Bijou» - з останнього прижиттєвого альбому Innuendo – в цій частині сюїти ми, через спеціальний композиторський прийом, подали голос самого Фредді Мерк’юрі. І на фінал - традиційна композиція, якою рок-група Queen закінчувала всі свої живі концерти, і в тому числі, легендарний альбом A Night at the Opera, - це God Save the Queen, де присутня символічна для групи гра слів. Всі частини сюїти перетікають одна в одну, згідно оперних канонів, яких, і це важливо, - дотримався і альбом рок-групи Queen A Night at the Opera.
Як і в творчості Фредді Мерк’юрі, в послідовності частин сюїти немає ніякої випадковості. Плюс - багато містичних сенсів. За назвою альбому A Night at the Opera створено наш проєкт: синтез оперної класики і рок-симфонічної сюїти «Ніч в опері». Так само, Фредді Мерк'юрі протягом життя рухався - від рок-музиканта до світової класики і це визнала, навіть, примадонна Монсеррат Кабальє.
Відбулося те, про що я мріяв: 75 років від дня народження кумиру мільйонів ми відзначили не банальним кавером з відомих пісень, а спеціально написаним, новим, оригінальним твором, де музика Queen, голос Фредді Мерк’юрі, потужний оркестровий потік - об’єдналися в одне ціле. Сподіваюсь, це гарний початок для Маріуполя, який теж змінюється: ви бачили цю глядацьку площу, яка нас не відпускала. Вочевидь, місто Маріуполь варте того, щоб мати свій оперний театр – тут вже є підготовлена публіка і керівництво міста розуміє, що саме висока планка культури зробить його європейським і залишить у минулому всі його сірі будні. Я щасливий, що прем’єра відбулася саме тут і саме так, як, можливо, бажав би сам Мерк'юрі. Україна сьогодні відкрила його музику з абсолютно іншого боку».
Фестиваль Mariupol Classic реалізовувався вже вчетверте, і вперше в межах проєктів «Маріуполь - Велика культурна столиця України» та культурно-мистецьких ініціатив «Діалог мовою мистецтва» за підтримки Українського культурного фонду.
Анна Архипова, музикознавець
Маріуполь – Київ
Автор: Анна Архипова
Колективи: Академічний симфонічний оркестр Харківської обласної філармонії
Виконавці: Алла Позняк, Микола Шуляк
Диригенти: Юрій Янко
Музикознавці: Галина Бабій
Діячі мистецтв: Олександр Пірієв
Концертна організація: UKR Artists, Маріупольска камерна філармонія
Конкурс (фестиваль): Фестиваль класичної музики «Mariupol Classic»
|